אגף הנידונים למוות – גרסת המציאות

rectify
מתוך הסדרה Rectify

סדרה המצוינת Rectify (“התיקון”), אסיר שישב 18 באגף הנידונים למוות משוחרר לחופשי לאחר שבדיקות מתקדמות שוללות את העדויות שהרשיעו אותו ודנו אותו להוצאה להורג. האסירהמשוחרר (השחקן איידן יאנג) הוא טיפוס עדין ומוזר ועד סוף העונה הראשונה (של רשת AMC, שהפיקה גם את Mad Men) לא ברור לחלוטין אם הוא הרוצח או חף מפשע. מצד שני, יאנג גבר יפה תואר. אתה מאוד רוצה להאמין בחפותו.

ואז יום אחד אתה נתקל בפרצופו האמיתי של הרשע האנושי. לא זה הפוטוגני שעבר אודישנים אלא זה המפרנס את עולם הבדיה – זה של המציאות עצמה.

באתר האינטרנט של מדינת טקסס, יש דף ייחודי – מדור המפרט את 500 הנידונים למוותבמדינה, שסיימו את חייהם בהוצאה להורג. הטבלה התמימה שמאכלסת את הדף, היא בעצם מסמך אנושי מזעזע, בו אנשים לכאורה רגילים עשו מעשים נוראיים ונמצאו אשמים על ידי מדינה המתירה להטיל על פושעיה המפלצתיים את הרע שבעונשים – עונש המוות. סיומם של החיים עם תאריך יעד. מצמרר.

ברשימה יש עמודות-עמודות של פרטי טריוויה על אנשים רגילים, אבל בעצם עולם ומלואו של 500 איש, שעשו מעשים מפלצתיים ושילמו בעונש החמור והקיצוני ביותר והוצאו להורג. הנבירה באותם פרטים היא כמו חיטוט בפצע פתוח. פרטים כמו שם, גיל ותמונת פנים אישית יחד עם המעשה שהביא להם את עונשם, ‘מאנישים’ את המפלצות ומרחיקים אותם גם יחד. כשקוראים את הדברים האחרונים שאמרו לפני המוות, הם מקבלים קול וממשות.

1
מתוך אתר מדינת טקסס

קחו למשל את קית’ סטיבן ת’ורמונד, שירה באשתו ובמאהב שלה בבית של שניהם. היא נורתה בחוץ והמאהב נורה בתוך הבית. קית’ היה מכונאי וטכנאי מזגנים ובגיל 41 הוא סיים את חייהם של 3 אנשים; אשתו, המאהב שלה ואת אלה של עצמו, כשנה אחרי הרצח עצמו.

2
מתוך אתר מדינת טקסס

אלה היו המילים האחרונות של ת’ורמונד לפני ההוצאה להורג: “כל מה שאני רוצה להגיד הוא שאני חף מפשע, לא הרגתי את אשתי. ג’ק לירי ירה באשתי ואח”כ בדילר שלה, גאי פרננדז. אל תאשים אותי, ביל. אני נשבע לאלוהים שלא הרגתי אותה. תסיימו את זה כבר. אני מרגיש את הטעם”.

5
מתוך אתר מדינת טקסס

קולמן קליידל, שהיה שרת ומאחוריו 11 שנות לימוד, נכנס ויצא מבית הכלא כמעט כל חייו. תמיד על פריצות ועבירות רכוש. בגיל 53, בפברואר 1989, הוא נכנס יחד עם יולנדה פיליפס (שקיבלה 30 שנה על הפריצה) לביתה של לטישיה ג’ו בת ה-87. הם כפתו אותה, השתיקו את צעקותיה עם גרביים שתחבו לה לפה וקליידל היכה אותה עם פטיש בכל חלקי גופה וגרם למותה. השלל של השניים היה: טלוויזיה, שעון רדיו, מצעים, מקרר מים, מאוורר תקרה וסולם.

הוא סירב לתת הצהרה אחרונה לפני מותו ועל הטופס הידני הסרוק, מהעידן של טרום התיעוד הממוחשב, נכתב בכתב יד EX -5-5-99 – ב-5 במאי 1999 הוצא קולמן קליידל להורג וסיים את חייו.

4
מתוך אתר מדינת טקסס

ההוצאה להורג האחרונה בטקסס התקיימה ב-26 ביוני השנה, ואז סיימה את חייה קימברלי מקארת’י בת ה-52, ששוד שביצעה בקשישה השתבש והפך לרצח. אחרי 15 שנה בכלא הוצא פסק הדין לפועל. בדבריה האחרונים הודתה לכל מי שתמך בה לאורך השנים. יותר בנאלי מזה אין.

3
מתוך אתר מדינת טקסס

(פורסם לראשונה ב-22.7.13 ב-feeder.co.il)