אוכל טבעוני – לא מה שחשבתם

ארנב טבעוני
מתוך Flickr. צולם על ידי aspen https://www.flickr.com/photos/63431544@N05/

קרניבור, צמחוני או טבעוני – נדמה שהראשון והשני עוד יכולים לגלות הבנה הדדית, אבל טבעוני? איך עושים טבעונות?

חציית הרוביקון אל הטבעונות נראית הליכה אל הקצה הרחוק, זה שגובל במוזר. התפריט הטבעוני דורש מהמקפיד בו להימנע מכל סוג מזון שמקורו בעולם החי, מתוך ההנחה שתרנגולות מטילות ופרות חולבות למעשה סובלות בדרך לאספקת תוצרתן. אגב, ההנחה הזו מוכחת.

אם כך, הטבעוני מוותר על מוצרי חלב וכל מאכל המכיל ביצים ואלה, לרובנו, הם מרכיב עיקרי בתפריט. מניסיוני, שינוי תפריט הוא עניין של שינוי תפיסתי בלבד. הכל אפשרי והוויתור על מאכלים, שנראים כמו יסודות בתפריט האישי, הוא פחות בעייתי ממה שנהוג לחשוב. רצוי רק לזכור, שצריך ללוות את השינוי בפיקוח רופא, מחשש למחסור ביסודות שונים שהכרחיים לגוף.

עבור שלל חברים ומכרים שעשו את השינוי, ולאור הטרנד שצובר תאוצה ומתקרב למרכז המיינסטרים, חיפשנו ומצאנו אמצעים מצוינים לגוון את החיים הקולינריים – שני בלוגים מתמחים בתחום ואפליקציית אייפון ואנדרואיד ייעודית. יש לציין ולהודות – מהבלוגים האלה יש מצב, שאפילו קרניבורים אדוקים ייצאו רעבים.

The Vlog.me

Vlog1
מתוך אתר Vlog

שאלנו את בעלת הבלוג, נטלי הולדינג, כמה שאלות על הבלוג:

– ממתי את טבעונית?

“כשנה וחצי. לטבעונית הפכתי בעיקר מטעמי אידיאולוגיה, מהסיבה המוסרית, אליה נילוו הסיבות הבריאותיות והאקולוגיות כמובן. היום אני כבר יודעת מה שתמיד חשבתי – שלא צריך לאכול בשר ומוצרים מהחי כדי לשרוד, ליהנות ולהיות בריא. תמיד הייתי מסוג האנשים ששואלים שאלות, שמתעניינים ב’למה זה ככה ולא אחרת’. מעולם לא ראיתי אכילת בשר, צריכת מוצרים מהחי ושימוש בחיות (מלשון חי, כן, הן אמורות לחיות), כ’מוצר'”.

– מדוע הפכת לטבעונית?

“בכל השנים שלי במטבח מצאתי את ההתעסקות עם איברי בעלי חיים כמשונה, על אף ההרגל, הטעם הנרכש והכישרון שהיה לי להכנת הסטייק המושלם. עם הזמן, קרה שנתקלתי במאמרים וסרטונים ביוטיוב שפירטו על נזקי האוכל מן החי באופן נרחב ממה שידעתי. גיליתי גם עד כמה זה תלוי בנו, אם רק נעשה צעד, והבנתי שאולי גם אני, נטלי הקטנה, יכולה לעשות משהו לטובת העולם, גם אם זה רק בסביבה הקרובה שלי. כך התחלתי”.

– מתי הקמת את הבלוג שאת מנהלת ומדוע עלה הצורך בו?

“הבלוג הוקם באוגוסט. גיליתי מחסור במתכונים מתאימים, ובשיטוטיי ברשת מצאתי מתכונים מחו”ל. כשהצלחתי להכין משהו שווה, לקחתי מצלמת פוקט וצילמתי על מנת להראות לחבר’ה בפייסבוק. התגובות היו מעודדות, אז פתחתי אלבום. בתור התחלה לא היו בו מתכונים אבל אז הגיע גל הבקשות, אנשים התעניינו, בלוטות הרוק עשו את העבודה, והתחלתי לעדכן מתכונים באלבום.

“אבל גם זה לא הספיק. כצלמת מקצועית הרגשתי שהסנדלר הולך פה יחף. זה הפך לתחביב מדהים. כשהתחלתי לא היו הרבה בלוגים ישראליים בתחום הזה, אבל גל המודעות ששוטף את מדינתנו הקטנה הביא לעוד בלוגים”.

vlog2
מתוך אתר Vlog

– האם היו אתרים בעולם שהיוו השראה לבלוג?

“אני לא יכולה לשים את האצבע על בלוג ספציפי. אני מאוד אוהבת לשוטט ולהתרשם מאתרים שונים ועדיין מגבשת את עצמי. הבלוג מתעדכן כמעט על בסיס יומי, גם בדף הפייסבוק, ואני מקבלת המון פידבקים אז כנראה שאני עושה משהו נכון”.

– מה התגובות שאת מקבלת על הבלוג? ספרי.

“אני מקבלת המון תגובות והודעות דרך הבלוג, למייל או לאינבוקס הפרטי שלי. טבעוניים וגם כאלה שלא, כותבים לי על ההשראה שזה נותן להם, על ההצלחות שלהם. לפחות פעם פעמיים בשבוע מגיעה אליי תגובה מאנשים, שכותבים לי שבזכות הבלוג הם עברו לתזונה טבעית וכמה שהם מודים לי על כך. זה ‘מעיף’ אותי”.

vlog3
מתוך אתר Vlog

– מה עוד היית רוצה להשיג בתחום ומה החזון של הבלוג ובכלל?

“כרגע המטרה היא להראות שאפשר גם אחרת, לתת תמיכה לאנשים שמנסים לעשות את הצעד ולממש את עצמם כבני אדם אכפתיים יותר, עם מודעות ורצון לשנות. אם בהמשך הדרך זה יתפתח למשהו גדול יותר, אני כמובן אשמח על ההזדמנות”.

Siv-Food

SivFood1-550
מתוך Siv Food

שאלנו את בעלת הבלוג, סיון מאירי, כמה שאלות על הבלוג:

– ממתי את טבעונית?

“אני טבעונית כמעט שנה”.

– למה הפכת לטבעונית?

“אני חושבת שבכל אחד מאיתנו נמצא קול (בדרך כלל מושתק) שקורא לנו להפסיק לצרוך מוצרים מהחי; שאומר לנו שזה לא מוסרי. אני נתקלתי במקרה בסרט Earthlings, שמציג את הניצול של בעלי חיים בכל האספקטים הקיימים – תעשיות מזון, קוסמטיקה, אופנה, קרקסים וכו’, ואחרי הצפייה בו כבר לא היתה דרך חזרה”.

sivfoodsambusak-550
מתוך Siv Food

– מתי הקמת את הבלוג ומדוע עלה הצורך בו?

“הבלוג הוקם עוד לפני שהפכתי לטבעונית, ב-2010, ובתחילה זה היה בלוג מתכונים רגיל לחלוטין. שנים עבדתי במטבחים, למדתי בישול, וזה הרבה מעבר לתחביב עבורי. כשעברתי לטבעונות הבלוג שודרג; גיליתי אותו מחדש. בישול טבעוני בישראל הוא תחום שנמצא עדיין בתחילת דרכו, ויש הרבה מקום למקוריות ויצירתיות, ויש גם שאלות וחיפוש אחר מתכונים שעברו ‘טיבעון'”.

– האם היו אתרים בעולם שהיוו השראה לבלוג?

“יש בלוג טבעוני אחד שאני מאוד אוהבת וממליצה לכולם לבקר בו, גם למי שלא טבעוני. יש שם צילומים מרהיבים והרבה רעיונות – kblog.lunchboxbunch.

– מה התגובות שאת מקבלת על הבלוג?

“יש הרבה תגובות חיוביות בבלוג ובעמוד הפייסבוק. משמחות אותי בעיקר תגובות מאנשים שמספרים לי שעברו לטבעונות ממש לאחרונה והבלוג מאוד עוזר להם בצעדים הראשונים. טבעונות זה עולם מורכב, בעיקר העניין של האוכל. זה שונה, זה אחר, זה עולם שצריך ללמוד מחדש אחרי שנים שידענו אחרת. כיף לדעת שאפשר לעזור לאנשים שבוחרים בדרך חיים כל כך חיובית.

sivfoodcranchcake-550
מתוך Siv Food

– מה עוד היית רוצה להשיג בתחום ומה החזון של הבלוג?

“הייתי שמחה להתפתח יותר בתחום של המזון הבריאותי Raw Food, ולעזור לאנשים לשנות הרגלי אכילה בעייתיים הגורמים להם להשמנת יתר ולבעיות בריאותיות. בנוסף, חשוב לי שהאמת תצא לאור ושאנשים יוכלו לבצע החלטות מושכלות לגבי הרגלי הצריכה שלהם והרגלי התזונה שלהם ושל משפחתם, מבחינה מוסרית, בריאותית ואקולוגית.

*הערה שלנו: בבלוג של סיון תמצאו רשימה לעוד אתרים שיתרמו לטבעונות שלכם – באנגלית ובעברית. מומלץ.

Go Vegan – אפליקציה סלולרית

לא רק בלוגים יש בתחום. אפליקציית Go Vegan הישרלאית תאפשר לכם לאתר מנות טבעוניות במסעדות ובבתי קפה, בהתאם למיקום הפיזי שלכם. האפליקציה חינמית, ומבוססת על מידע שמזינים המשתמשים. אלה מוזמנים להוסיף לאפליקציה מנות חדשות, לפרט רכיבים או הערות לגבי מנות קיימות, ואף לדרג את המנות.

המנות ממוינות לפי קטגוריות של מנות ראשונות, עיקריות וקינוחים, ולפי סגנון המטבח – איטלקי, אסיאתי, הודי וכו’.

GoVeagen-550

באפליקציה תוכלו גם למצוא כתובת, שעות פתיחה או מספר טלפון של בית העסק, והיא מפרטת את מחיר המנה, והאם היא טבעונית כברירת מחדל או שיש צורך לבצע שינויים קלים בהזמנה כדי ‘לטבען’ אותה.

האפליקציה מתאימה למכשירי אנדרואיד (להורדה מגוגל פליי) ולמכשירי אייפון (להורדה מאפסטור). קיימת גם גרסה אינטרנטית הנגישה מכל דפדפן.

(פורסם לראשונה ב-feeder.co.il ב-24.2.13)