דעה: רשתות השיווק, הבנקים, ויצרניות המזון הפקירו את התקשורת תחת האש

המכירות בכל הארץ ירדו בשל מבצע “צוק איתן”. כשמאילת ועד הכרמל מתבקשים תושבים להישאר בסמוך למרחבים מוגנים, אין מצב-רוח לשופינג. הנפגעים העיקריים היו העסקים בדרום, אבל גם בשאר הארץ נרשמו ירידות בפדיון.

עסקים קטנים ובינוניים נפגעו יותר, חלקם נהנה מפדיון גבוה במיוחד בקיץ. יחד עם זאת, יש עסקים שהמשיכו להתנהל בשגרה ואולי אפילו הגדילו את מחזור העסקים שלהם – בעיקר בחברות הגדולות: חברות הסלולר, רשתות המזון, חברת החשמל, חברות האינטרנט, חברות הכבלים והלוויין, חברות הביטוח, הבנקים ועוד.

כשאולפני הטלוויזיה נכנסו למצב של אולפן מלחמה פתוח (הרייטינג הוכיח שזה כל מה שרצינו לראות), העזה רק הזכיינית קשת להמשיך בשגרה ולא עצרה את שידורי “האח הגדול”. למרות ניסיונות שר הביטחון להסביר שנותרו עוד יום או שניים עד תום ה”מבצע”, זה נמשך.

המפרסמים, לעומת זאת, נעלמו.

מלבד “אופטיקה הלפרין” שהתעקשה, ומשרד התיירות שעלה בקמפיין “דווקא עכשיו” מוזר, נעלמו מגופי התקשורת הגבינה עם הבית, רשתות המזון, הבנקים (רק הגדולים הגיחו לעודד קנייה מעסקים בדרום, חס וחלילה לא להציע הקלות לאותם עסקים), חברות הסלולר המשפחתיות, חברות הביטוח שכל-כך דואגות לבטחוננו בימי שגרה ועוד.

בתכנית “ערב טוב עם גיא פינס” שלשום (ג’) מסרו נתוני הפסד ראשוניים של ערוצי הטלוויזיה במבצע. ערוץ 2 ו-10 הפסידו בסך-הכול כ-150 מיליון שקל מהיעדר פרסומות– רשת”הצהירה על הפסד של כ-55 מיליון שקל, קשת על כ-57 מיליון שקל, וערוץ 10 על כ-35 מיליון שקל. ערוץ 9 מדווח על הפסד של 5 מיליון שקל כתוצאה מהרחבת השידורים והפסקת הפרסומות בערוץ. זה המצב בטלוויזיה – ועוד לא דיברנו על פרסום באינטרנט, ברדיו או בעיתונות המודפסת.

משרדי הפרסום נותנים הסברים שונים: פגיעה במותג, תדמית שלילית, לא מפרסמים בסמוך לשכול – ועוד שלל תירוצים מקצועיים שכבר מזמן לא עסוקים ביצירתיות אלא בספירת נתוני חשיפה ושורת כסף תחתונה.

הרי אם היו מחליפים את תאוות הממון ביצירתיות לזמן קצוב, היו יכולים לעשות פלאים – לתת הנחות בעמלות לתושבי הדרום (הבנקים), לתת שיחות חינם לחיילים ולבני משפחתם (הסלולר), לקנות ספוטים של פרסום עבור עסקים קטנים – וזו באמת דוגמה קטנה לכל מה שאפשר היה לעשות. כך יכלו המפרסמים הגדולים לעזור לגופי התקשורת ולקבל חיזוק תדמיתי חיובי.

משרדי הפרסום והמפרסמים בחרו להחריש ולתת לענף התקשורת העני והרזה ממילא – זה שממנו הם מתפרנסים כל השנה – להיות רזה ועני יותר, להפסיד סכומים שיאלצו אותו לקצץ עוד בכוח-אדם ובאמצעים ולהפוך לתעשייה במשבר, לא שעכשיו מצבה מזהיר.

סולידריות זה לא רק לשלוח שמפו וגרביים לחיילים. סולידריות עסקית יכולה להיות כשהמפרסמים הגדולים והמרוויחים במשק תומכים בגופי התקשורת הרזים מלכתחילה. כן, אלה שהייתם מחוברים אליהם יותר מ-4 שבועות, בכל שעות היום.

(פורסם לראשונה באתר “גלובס” ב-7.8.14)