המדיה החברתית בשרות האוכל והמסעדנות

1
(פורסם לראשונה ב-17.6.12, מסעדת “השולחן” של עומר מילר זה עתה נפתחה. הפוסט הזה שייך להיסטוריה ומילר מאז עושה חייל ועשה מהמדיה החברתית אמנות מכירה)

עומר מילר היה מצליח בכל תחום שהיה בוחר לעסוק בו, זה ההימור שלי. אני לא מכירה אותו אישית אבל מילר בן ה-32, נמצא בכל מקום, כך נדמה. יש לו שתי מסעדות בתל אביב, שהוא השף בהן – “חדר אוכל” ו”שולחן”, והוא יוצא, מבלה ואוכל. מילר, כך נדמה, גם תמיד מוקף חברים ועושה חיים. נראה שיש לו 29 שעות ביממה, להבדיל מאיתנו.

מילר בנה לעצמו תדמית ברשתות החברתיות – פייסבוק ואינסטגרם, אבל גם האמירה הזו חוטאת למציאות; הוא מחובר למדיה החברתית, שמשתפת באופן אמיתי ואינטואיטיבי. אין אילוץ או תכנון במעשיו, יש הבנה של מידת החשיפה שהוא מאפשר לחייו מחד ובניית דמותו של השף החרוץ מאידך. הוא פשוט מבין איך זה עובד באופן שאנשי מקצוע מזיעים רבות כדי לדעת.המסעדות של מילר מלאות ולא מעט בגלל הפעילות של מילר ברשת, תרשו לי להמר. הוא השכיל להבין את מה שחלק מהקולגות שלו הבינו רק כשהגיעו לגיל מבוגר יותר או במילים אחרות – את מה שמדונה אמרה מזמן: express yourself. חלק מהאנשים שכבר הבינו זאת נמצאים בטלוויזיה; מילר עושה את זה גם שם אבל בעיקר במדיה החדשה והנוכחית. בדיוק בגלל זה ביקשנו ממילר לענות לנו על כמה שאלות:

4

– היכן התחלת במדיה החברתית ומתי?

“לראשונה נחשפתי לפייסבוק בשנת 2007. היום אני קורא סטטוסים שלי משנת 2008 ומעניין אותי לראות את ההבדלים בשימוש שנעשה אז ברשת. רק בשלהי 2009 התחלתי להבין את העוצמה של הפייסבוק ואת ההתעניינות של האנשים בדף שלי. לאינסטגרם (שם משתמש:omermiller) הצטרפתי באוגוסט לפני כמעט שנה. שם כבר השתפשפתי מהר יותר והשימוש בוויזואליה להעברת סיפור היווה עבורי שינוי מרענן. אני חושב ששתי הרשתות הללו גרמו לי לחשוב אחרת בחיי היומיום. אני רואה תמונות וחושב ‘סטטוסית’. למזלי אני מודע לכך שיש עולם מציאותי שבו ניתן להעמיק יותר בדברים שחשובים. דברים ששנינות של 140 מילה לא מספיקה כדי לדון בהם”.

– האם אתה מנהל את היוזרים שלך במדיה לבד?

“התשובה היא חד משמעית כן. אני לא חושב שזה אפשרי שמישהו אחר יעשה את העבודה עבורך אבל אני משתמש ברשתות החברתיות כמעין פסיכולוגית, חברת יח”צ, חברה טובה, אשת סוד, חומת מגן. האותנטיות מבחינתי היא שם המשחק. אני חושף כמעט הכל, משתדל להעביר לעוקבים את היומיום שלי: שיברון לב, אוכל טעים, שגרת מטבח, מצבי רוח קיצוניים. העובדה שהכל מתנהל מאחורי מסך האייפון, האייפד או המחשב שומרת על חומה מסויימת שאמורה מבחינתי להגן עלי קצת”.

האם אתה נמצא בכל הרשתות הגדולות – פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם?

“אני בפייסבוק ובאינסטגרם. את הטוויטר נטשתי. הצורך להעביר מסר חד, מרושע, שנון ומצחיק כל בוקר התיש אותי”.

– האם לקחת דוגמה ממישהו אחר, בארץ או בעולם, שעושה שימוש ברשת?

“לא. בניגוד למה שאולי חושבים עלי אני לא מבלה המון זמן מול המחשב. אני בעיקר נכנס לאינסטגרם להעלות תמונה או לפייס לכתוב סטטוס. אני לא ממש מחטט בחייהם של אחרים. מעטים הם האנשים שאני ממש מחטט בפרופיל שלהם והם לא ממש מתחום העיסוק שלי”.

– איך מגיבים הקולגות שלך לנוכחות שלך במדיה?

“זו שאלה שצריך לשאול אותם. אני לא ממש בקיא במה שאומרים עלי. אני מניח שיש כאלו שאוהבים את העשייה ויש כאלו שבזים לה. יצא לי כבר לשמוע הערות מזלזלות ומצד שני ראיתי כבר המון שפים שמאמצים את העבודה שלי ומחמיאים לה”.

– האם אתה רואה קשר בין ההצלחה ברשתות והשגשוג במסעדות?

“אני לא יודע לכמת הצלחה ובטח שלא יודע לחשב באחוזים כמה מבין הלקוחות שמגיעים למסעדה באים בגלל הרשתות החברתיות, כמה בגלל מודעה בעיתון וכמה בגלל שחבר אמר להם להגיע. אני יכול להעריך ללא צל של ספק שאנשים רבים נחשפו למנות ברשת ובגלל זה הגיעו. רבים אמרו לי שראו את המנה שפרסמתי וחושבים להגיע למסעדה. זה בהחלט תורם להצלחה, אבל זה רק הנדבך הפרסומי. הדבר החשוב מבחינתי הוא האוכל”.

– ספר על משהו משעשע או מוזר שקרה ברשת.

“במשך כמה חודשים שיתפתי אנשים בגידולה של החתולה שלי צ’ילי מיום אימוצה ועד גיל חצי שנה, בה נשלחה לתספורת והתגלה סודה הנורא – צ’ילי הוא למעשה חתול זכר. ממש חששתי לפרסם זאת ואכן ביום שבו ‘הוצאתי מהארון’ את צ’ילי והפכתיו לצ’יל קיבלתי מבול תגובות שנעו על הקשת שבין צער רב לבין צחוק אדיר. לצ’יל שלום”.

עירום, זה עוד יתפוס ברשת

במקרה או שלא ובשיא הצניעות הפרובנציאלית, לא יכולתי שלא להיזכר ב”שף העירום”, ג’יימי אוליבר האנגלי. הוא בסך הכל בן 37 וכבר מזמן אימפריה של אדם אחד.

6

את הסיפור המלא על אוליבר תמצאו כאן, והוא מרתק בפני עצמו, אבל מה שהזכיר אותו בסיפור של מילר, זה שהרבה לפני שהרשתות החברתיות צצו בחיינו, כשאוליבר היה “השף הערום”, הוא היה מבשל בתחילת התוכנית ובסופה מזמין חברים או משפחה לאכול איתו.למצעד האורחים הזה היתה אבולוציה כמעט פייסבוקית: קודם באו החברים והקולגות, אחר כך המשפחה, אחר כך התחילו להגיע בחורות מצודדות ואז הגיעה מי שהפכה אחר כך לגברת אוליבר.

7

היום הוא אימפריה ומנסה לשנות את בריטניה דרך התזונה שלה אבל במקביל מתחזק אימפריית מדיה חברתית: אתר מושקע, דף פייסבוק עם יותר ממיליון אוהדים, יוזר בטוויטרשעוקבים אחריו כמעט 2.5 מליון אנשים, אבל גולת הכותרת האנושית ביותר היא הערוץ שלו באינסטגרם (jamieoliver) שם הוא פשוט ג’יימי המטייל אבל בעיקר אבא ג’יימי הגאה. נדמה לי ששם הוא גם מעלה דברים בעצמו.אוליבר ומילר הם שני אנשים צעירים עם חושים מצויינים ל”מה עובד”, וזו – יותר מכל כשרון, כבר תכונה מולדת שהיא לא פחות ממגע מידאס עיסקי. מזל שמילר הוא כאן והוא שלנו ובכלל לא דיברנו על איך שהוא מבשל (מעולה).