טרגדיית הפליטים באירופה בעיניים של Ai Wei Wei

2
איי וואי וואי – סלפי (מעמוד האינסטגרם של האמן)

הפיגועים באירופה  והטרמינולוגיה שבאה איתם מבלבלת בין מה שלנו ומה שלהם; איסלאם קיצוני, סוריה ומחבלים מתאבדים גורמים לישראלים רבים להרגיש חלק  מהגל, בעלי ניסיון מול האירופים. גם ההשוואה בין הפליטים והפלסטינים כמחוללי הטרור מבלבלת את כוחותינו. אם בישראל מחבלים מגיעים בעיקר מהשטחים הכבושים כמעט 50 שנה וכל הבעיות שמגיעות איתם, באירופה אלה דווקא בני הדור הרביעי ביבשת, המושפעים משטיפת המוח האפקטיבית של דאע”ש. הפליטים, המגיעים במיליונים לאירופה, הם קורבנות של אותה רצחניות דאע”שית. הניסיון האירופי לקלוט אותם זימן לפתחה של היבשת השבעה משבר הומניטרי אדיר. גל הטרור הדאע”שי בשטחה לא עוזר לאותם פליטים אומללים, כשכל לאומן ביבשת  מגייס את כל יכולותיו האנטישמיות כדי לגרוף הון פוליטי.

האמן הסיני Ai Wei Wei, בעצמו גולה רק לאחרונה לאירופה (לברלין, יחד עם אשתו ובנו), נרתם כולו להעלאת המודעות למצבם הטרגי של הפליטים, הממתינים בגבולות יוון ומקדוניה לאישור הנכסף כדי להיכנס למרכז וצפון אירופה.

Wei wei לא היסס לבקר בעבר את השלטונות הסיניים ואף נעצר שם לכמה חודשים. היציאה מסין נאסרה עליו שנים. תערוכותיו החלו להגיע למערב אבל הוא לא נכח בהן. לפני כשנתיים הייתי בתערוכה מרשימה של עבודותיו, Evidence, שהוצגה בברלין. כמה חודשים אחר כך, קיבל האמן אישור ועזב לברלין. היצירה שלו כוללות הרבה עבודות מחאה על השלטונות הסיניים אבל גם הרבה עבודות מרשימות ומיצגי פיסול ready made, עבודות וידאו ועיצוב.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Sdkw_u1E2zw]

לאחרונה שוהה Wei Wei בריכוזי הפליטים מסוריה. הוא מתעד כמעט באובססיביות את הפליטים שם  בחשבון האינסטגרם שלו. הוא גייס 14,000 חליפות הצלה מחופי לסבוס, האי היווני אליו הגיעו רבים מהפליטים (בגלל מיקומו הקרוב יחסית לחופי סוריה) והציג אותם לפני כחודש בחזית אולם קונצרטים בברלין והקדיש את העבודה לכל אלה שטבעו בדרכם ליבשת המובטחת.

1
מתוך עמוד האינסטגרם של האמן
aiweiweiberlin-0-900x599
צילום: Oliver Lang מתוך אתר fubiz
aiweiweiberlin-0-900x599
צילום: Oliver Lang מתוך אתר fubiz
aiweiweiberlin-1-900x607
צילום: Oliver Lang מתוך אתר fubiz

עכשיו טרגדית דאע”ש מכה באירופה ללא רחם, הוויכוח על פתיחת הגבולות לפליטים בשיאו ובין לבין נמצאים תושבי אירופה באימה אבל גם מיליוני סורים ועיראקים ובני עמים אחרים, שארגון המדינה האיסלמית ממשיך לחרב את מדינות הבית שלהם וממשיך להרוג בהם ללא רחם, כשלעולם אין פתרון עבורם, ממש כמו שאין לו פתרון עבור טרגדיות של עמים אחרים, ממש כפי שלא מצא פתרון לפני יותר מ-70 שנה ליהודים.