מעורר קנאה: הכירו את פלג כהן, הישראלי שמטייל בכל העולם

1
צילום: פלג כהן

פלג כהן הוא חלומם הרטוב של אנשי המשרדים והמערכת, רוכשי הדירות ומשלמי השכירות והמשכנתא; ללא רכוש משמעותי וללא מחויבות כובלת, האיש מסתובב בעולם בתקציב מינימלי וחווה את החיים אי שם, אי פה. תפסנו אותו במדינה ה-98 במסעו בן 9 השנים – קמבודיה. לא הרבה אנשים יכולים להגיד שהגשימו את החלום שלהם, פלג יגשים בעוד שבועיים את החלום שלו – לטייל ב 100 מדינות.

למה אנחנו כותבים על פלג? כי הוא מתחזק במקביל לטיולו אתר אינטרנט בעברית ובאנגלית,ועמוד פייסבוק. לא משהו יוצא דופן ב-2014 אבל יחסית לטיולים שנעשו בתקופה מוקדמת יותר (ולא מעבר להרי החושך, אי שם במאה ה-16 אלא ממש לפני 15 או 20 שנה), האמצעים האלה והאי-מייל יכולים להשאיר אדם מחובר לביתו, משפחתו וחבריו, בקלי קלות ובזמן אמיתי.

2

ביקשנו מפלג לענות עבורנו על כמה שאלות על מסעו המעניין ועל התיעוד הציבורי של חוויה אישית בעליל.

– מי אתה?

“קוראים לי פלג כהן ואני בן 30. גדלתי בנהריה ולמדתי בקיבוץ כברי. יש לי אחות תאומה, אחות גדולה ושתי האחייניות הכי יפות בעולם. גם אמא שלי וגם אחותי התאומה מצטרפות אלי בכל שנה לכמה שבועות של טיול.

“שירתתי 3 שנים כלוחם בגולני (ואני אפילו עושה מילואים אם אני בארץ). ב-9 השנים האחרונות אני מטייל בעולם, ועד כה טיילתי ב 98 מדינות ובכל היבשות.

“בחודשים האחרונים התחלתי לתעד ולשתף את המסע דרך דף הפייסבוק שלי ‘לונלי פלג’. לשם אני מעלה תמונות, סיפורים וסרטונים. אלפי אנשים כבר עוקבים אחרי הדף שלי. חציתי יבשות על גבי משאיות ורכבות, הקמתי את האוהל שלי לצידי הדרך ועל חופים לבנים ובתולים, ישנתי בכפרים קטנים באפריקה וחייתי עם השבטים המונגולים. נעצרתי בגינאה, חליתי במלריה קשה, פגשתי ‘ילדים חיילים’ שעשו דברים נוראים. בגאנה חבר מקומי שלח איתי פתקים לשים בכותל המערבי, רכבתי על סוסי פרא, רקדתי בפסטיבלים, קפצתי את הבנג׳י הגבוה בעולם ואפילו טיפסתי על הרי געש. החלום שלי הוא להמשיך ולטייל בעולם, להכיר אנשים וללמוד תרבויות חדשות, והכי חשוב לשתף את המסע שלי עם העולם.

“הפרויקט שלי התחיל לפני כמה חודשים לצד הדרך במערב אפריקה, כאשר החלטתי לפתוח את דף הפייסבוק ולשתף את העולם במסע שלי. אני נווד, אין לי בית או רכוש ואף פעם לא למדתי באוניברסיטה. את החינוך שלי רכשתי בדרכים ואת ההשראה אני מקבל מהאנשים שאני פוגש בדרך. בעמוד הפייסבוק, מתעניינים אנשים רבים בדרך החיים שבחרתי ושואלים אותי שאלות רבות על המסע ועל הדרך שלי בעולם. המטרה שלי היא להפוך את ‘לונלי פלג’ ליומן מסע וירטואלי שמתעדכן בזמן אמת, ולהפוך את העוקבים לחלק בלתי נפרד מהטיול שלי”.

3
חוף ים באוסטרליה
4
אלבניה – כפר אבן ישן

– מה מטרת הטיול שלך?

“כרגע המטרה שלי היא לתת השראה לאנשים ולחלוק עם העולם את החוויות שאני עובר, הנופים שאני רואה והכי חשוב האנשים שאני פוגש לאורך הדרך. חשוב לי לפגוש וללמוד מתרבויות אחרות, למדתי הרבה מאוד מהאנשים שפגשתי לאורך הדרך. חשוב לי לומר לאנשים שזה טוב להיות שונה, לא חייבים ללכת בדרך כמו כולם, לא חייבים להיות חלק מעולם הצרכנות המערבית, אפשר גם להיות מאושר אם אין לך רכוש (כמו רוב האנשים באפריקה או הודו לדוגמה). בנוסף, אני חושב שהקדוש ברוך הוא יצר לנו כזה עולם יפה שאנחנו חייבים לראות, ליהנות ולהעריך כמה שיותר ממנו”.

5
מונגוליה- רכיבה על גמל, כלי התחבורה היחידי בדיונות חול של המדבר הגובי
6
פסטיבל הנאדאם המסורתי במונגוליה
7
מתארח אצל משפחה מקומית במדבר הגובי במונגוליה
8
עם נץ במונגוליה

– איך נולד הרעיון?

“כמו כל ישראלי טוב נסעתי לטיול של אחרי צבא במזרח הרחוק. החופש והשקט הנפשי כבשו אותי – בלי לחץ ובלי דאגות של ממש. בשלב מסוים נגמר לי הכסף אך במקום לחזור לארץ, החלטתי לנסות את מזלי וטסתי עם 80 דולר לאוסטרליה. עבדתי קצת בעיצובי גינות והמשכתי את הטיול שלי באוסטרליה וניו זילנד ואחרי שנה של טיול חזרתי לארץ. עם החזרה לארץ פרצה מלחמת לבנון השנייה, גויסתי בצו 8 והייתי עשרה ימים בתוך לבנון. אחרי המלחמה הרגשתי שאני זקוק לעוד טיול וטסתי לקנדה ומשם טיילתי במרכז דרום אמריקה.

“נהנתי בטיול, לא הרגשתי לחוץ אף פעם, למדתי הרבה על עצמי ועל אנשים, לא הבנתי למה להפסיק את המסעות שלי מסביב לעולם, למה לא לטייל כל הזמן, להפוך את זה לדרך חיים. אז ראיתי את הסרט into the wild שרק חיזק את דעתי בנושא והמשכתי לטייל. הגעתי לאפריקה, חייתי כמו המקומיים, פתחתי את האוהל שלי בכפרים קטנים וראיתי שאפשר גם לחיות מדולר ליום. לפני כשנה נסעתי לטייל במערב אפריקה החלטתי להתחיל לשתף את המסע שלי עם העולם, ופתחתי את דף הפייסבוק”.

9
אחד החופים של דוברובניק, קרואטיה

– יש לך שותפים למסעות?

“לא, אין לי שותפים (lonely) לטיולים. מדי פעם אני פוגש חברים או את אחותי לאורך הדרך אבל זה תמיד לזמן מוגבל כי הם צריכים לחזור לחיים הרגילים שלהם”.

– איך אתה מחליט לאן לטוס ומתי?

“בהתחלה טסתי לאן שטסו כולם – המזרח הרחוק, אוסטרליה, הודו ומרכז וצפון אמריקה. אחר כך טיילתי בדרום ומזרח אפריקה, ואז נסעתי עם הרכבת הטרנס-סיבירית ולבסוף עשיתי את הטיול בו חציתי את מערב אפריקה דרך היבשה. היום זה הרבה יותר קל, אני פשוט הולך למקומות שאף פעם לא הייתי בהם לפני כן ותמיד בהמשך למקום בו אני נמצא פיזית”.

10
החופים הבתוליים של סיירה לאון, מערב אפריקה
11
השוק באחד הכפרים בגינאה, ליד הגבול עם מאלי
12
ילד אוסף עצים למדורה בליבריה, מערב אפריקה
13
מאכיל את חיית המחמד של חבר מקומי בפרי טאון, סיירה לאון

– אז יש אתר ויש עמוד פייסבוק. מה האמצעים בהם אתה מתחזק אותם?

“יש לי מצלמה של קנון ומצלמת GoPro (את שניהם רכשתי עכשיו כדי להעביר את המסע שלי בדרך הטובה ביותר). עם הגו פרו אני מצלם וידיאו ואז עורך את החומר גלם לפרקים של 8 דקות על כל מדינה. יש לי אייפד שאיתו אני עושה הכל – אינטרנט, איסוף מידע, עריכת הסרטים שלי, עידכון דף הפייסבוק שלי ואפילו כתבתי בו ספר מסע. הספר יהיה מוכן בזמן הקרוב. אין לי סמארטפון וגם אף פעם לא היה לי, בכלל אין לי צורך בטלפון”.

– איפה היית עד עתה?

“טיילתי ב-98 מדינות ובכל היבשות. הרשימה ארוכה מדי. עכשיו אני בקמבודיה, כאמור אבל אני מתכון להעביר את הקיץ באירופה ולבקר בכמה פסטיבלי מוזיקה ביבשת (בעיקר של מוזיקת טראנס). אז אבקר בארץ ואחר כך אטוס למרכז אפריקה, שאמור להיות מקום בתולי כמעט לגמרי מתיירים. הייתי רוצה להיות בכל המדינות בעולם (החלום הבא אולי אחרי המדינה ה-100. מכאן אטייל בבורמה ובפיליפינים, שתהיה המדינה ה-100)”.

14
אצל משפחה של חבר בכפר קטן במרכז נורווגיה
15
צפון אירלנד , סלעים משושים – couseway

– מסקנות לחיים?

“דבר ראשון זה לפתוח את הראש – אל תפחדו להיות שונים וללמוד דברים חדשים. עדיף לאסוף זיכרונות מאשר דברים”.

ומה בעיננו הכי חשוב בדברים של פלג? “אני בן 30 ואני נווד, אף פעם לא היה לי בית או עבודה, לא למדתי ואין לי רכב. כל שבוע אני פוגש עשרות אנשים חדשים ויש לי חברים כמעט בכל מקום בעולם. התיק שלי שוקל 13 קילו, פעם היה לי אוהל אבל איבדתי אותו לאחר שאכלתי פטריות אפריקאיות חזקות. אני אוהב לצלם ולהכיר תרבויות חדשות, אין לי רכוש או כסף אבל לפחות אני מאושר”.

16
זורק את המצלמה גבוהה באוויר, לונג ביץ, קמבודיה

זה העמוד של פלג בפייסבוק. תפרגנו לו ותוכלו לטייל איתו.

(פורסם לראשונה ב-feeder.co.il ב-2.3.14)