נפלאות הטכנולוגיה: כך הפכו תמונות הסטוריות משחור-לבן לצבע

1
אם נולדתם בשנות ה-60 או ה-70 של המאה הקודמת יש לכם בעיה אמיתית עם אלבומי התמונות מילדותכם או נערותכם; השתכללות המצלמות, הפיכתן לעממיות (מצלמות ‘פוקט’ קראנו להן) והפילם הזול עליו הוטבעו הדמויות שלנו, הפכו אותנו לדור הראשון שזכה להיות מונצח בהמוני תמונות.

אם כך, מה הבעיה? הצצה קטנה באלבומים תגלה שעולמכם הישן הפך ורוד, פשוטו כמשמעו. השיער, הבגדים, הנוף ואפילו השמיים קיבלו התיישנות ורדרדה, שלא עושה חסד לזכרונות המחוצ’קנים של כולנו.

אבל יש תמונות ישנות יותר, הרבה יותר. אלה צולמו בשחור לבן וכמו סרטים שנולדו באותה תקופה, נראים מיושנים ולו רק בגלל השחור-לבן ששולט בהם. לאנשים כמונו, שחיים בעידן המודרני ורואים את המציאות בחלקים מהזמן דרך עדשות ומסכים, אין סבלנות רבה לקבל חצי מציאות בשחור-לבן. קהילת

קהילת ColoroizedHistory באתר החברתי Reddit מורכבת מעורכי פוטושופ מנוסים שהשתלטו על תמונות היסטוריות ושיחזרו אותן בצבעים. התוצאה מרהיבה ומשום מה, גם מנגישה אירועים היסטורים לצופה בהם מהצד. כך, הילד האוחז בדובי מצילום מ-1945 נראה כמו ילדים מכל העולם, אז והיום. העובדה שהוא יושב על הריסות לונדון בעקבות הבליץ מעצימה את הסיטואציה המקומית למימד הרואי כמעט.

2

צילום של אלפרד אייזנשטאדט היהודי את יוזף גבלס, שר התעמולה הנאצי מ-1933, מעורר פלצות כמעט. ב-1933, במפגש ליגת האומות בג’נבה, נתפס גבלס במצלמתו של אייזנשטאדט אבל נדמה שמרחק השנים נמחק כשהתמונה הופכת צבעונית.

3

התמונות העתיקות ממש כמו אלה של יורי החץ היפנים מ-1860 או מבט מנשוויל טנסי מ-1864 על קרבות מלחמת האזרחים בפאתי העיר הופכות את הצופה לנוסע במנהרת הזמן.

4

התמונה של אלברט איינשטיין מ-1939 במכנסיים קצרים וסנדלים הופכת אותו לקייטן עליז יותר מאשר גדול הדור שהיה באמת, אבל גם תמונות של הכוכבות אודרי הפבורן ואליזבת טיילור בצעירותן הופכות אותן ליפהפיות אוניברסליות, המנותקות מהתקופה בה היו עדיין צעירות מאד.

576

צילום מפלצתי בתמימותו הוא זה של פטריית ניסוי האטום בפצצת מימן מול חוף קאריבי כלשהו. כשזה נצבע בכחול של בדולח מי הים וירוק הצמרת של הדקלים, הכל הופך לקריקטורה מבוימת של רגע סיום העולם.

8

הקהילה הזו לא מפסיקה להפתיע ואם הסיבוב הזה בעבר הותיר אתכם עם טעם לעוד, אולי כדאי לבדוק אם מישהו עובד על מכונת זמן שממש תטיס את כולנו לתקופות שונות בהיסטוריה, ממש א-לה דאג וטוני.

(פורסם לראשונה ב-feeder.co.il ב-17.11.13)